BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, March 31, 2010

E-PENDIDIKAN

Apa itu E-Pendidikan?
Pengajaran dan pembelajaran melalui Internet secara amnya dikenali sebagai e-pendidikan (pendidikan elektronik). Majlis Teknologi Maklumat Kebangsaan Malaysia menganggap e-pendidikan sebagai merangkumi “... a wide set of applications and processes such as Web-based learning, computer-based learning, virtual classrooms, and digital collaboration. It includes the delivery of content via Internet, intranet/extranet (LAN/WAN), audio-and videotap, satelite broadcast, interactive TV, and CD-ROM...” (http://www.dsv.se.se/-klas/ Learn/E-learning/e-learning.html).
Justeru itu, e-pendidikan merupakan cara pembelajaran yang menggunakan pelbagai media dan teknologi mutakhir.
2.1.1 E-Pendidikan: Untuk Siapa, Untuk Apa?
Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu kepada penutur asing permasalahan ini dapat dilihat daripada dua aspek.
i. Untuk Siapa?
Kaedah pengajaran yang berasaskan pendidikan dalam bilik darjah/kuliah mengehadkan peluang pembelajaran bagi mereka yang berada dari pusat pengajian/akademik tersebut. Justeru itu, e-pendidikan paling sesuai dilaksanakan untuk pelajar bahasa asing yang tidak berpeluang untuk belajar di negara berbahasa Melayu dan ini membolehkan pelajar ini diajarkan di negara masing-masing tetapi dalam persekitaran yang disimulasikan seperti berada di negara berbahasa Melayu.
ii. Untuk Apa?
Secara umumnya, pendekatan dan pembelajaran bahasa Melayu melalui Internet diwajarkan kerana beberapa faktor, tetapi yang utama ialah jumlah tenaga pengajar bahasa Melayu di seluruh dunia amat terhad dan kos latihan dan penghantaran guru bahasa Melayu ke seluruh ceruk dunia sangat tinggi. Hal yang sebaliknya juga berlaku. Agak sukar dan tidak praktis untuk membawa banyak pelajar asing ke negara berbahasa Melayu semata-mata untuk mengajarkan bahasa Melayu.
Selain itu, e-pendidikan mempunyai pelbagai faedah seperti:
(a) Kebebasan belajar
6
● Pelajar dapat belajar/memilih maklumat dengan cara sendiri.
● Web serasi dengan cara pembelajaran yang diminati oleh pelajar kita pada hari ini.
● Pelajar dapat belajar berdikari.
(b) Menyediakan capaian ke pelbagai sumber maklumat, untuk rujukan pantas.
(c) Membolehkan pelbagai kaedah pengajaran yang kreatif.
● Pelbagai kemudahan yang berasaskan teknologi (penyebaran, penambahan dan pengeditan kandungan/maklumat kursus).
● Bahan yang diterbitkan dan disampaikan kepada pelajar dengan teknologi mutakhir ini boleh dalam bentuk tertulis, foto, dalam bentuk audio/video ataupun ‘secara langsung’.
(d) Menggalakkan minat pelajar terhadap komputer.
● Jurang digital dan fobia komputer dapat dikurangkan.
● Pelajar dapat membiasakan diri dengan pemikiran yang terbuka tanpa tekanan.
(e) Menjimatkan pengagihan tenaga guru.
Teknologi dapat menggantikan keperluan penempatan guru bahasa di setiap kawasan.

0 comments: